A kisgyerek utánzással tanul és aki szülő, az tudja, hogy
egy hároméves gyereknek nem lehet vizet prédikálni, ha mi bort iszunk, mert
garantáltan a viselkedésünket fogja utánozni. Ezáltal a szülő is nevelődik,
legalábbis, ha zavarja a gyerek által önmagáról mutatott kép.
Ennek tükrében igazi ínyencségnek tűnik az iskolai kötelező
erkölcstan, ami helyett hittan is választható. A kérdés csak annyi, hogy vajon
mit takar ez a tantárgy „hivatalosan” és vajon mit ad vele egy-egy bizonyos
tanár?
Ha a rendszert nézzük, akkor vajon egy meglehetősen korrupt,
nyíltan hazudozó, képmutató társulat mit akar az erkölcsről taníttatni?
A következő szint az iskola és a tankönyv-választás. Vajon
milyen érdekek diktálnak? Az ár, az igazgató meggyőződése vagy a pedagógusok és
a szülők is beleszólhatnak?
Ezek után pedig jön a tanár, aki olyan amilyen és valahogyan
„leadja az anyagot”.
Itt még mindig az iskolában vagyunk és máris milyen
összetett a képlet! A sok-sok negatív visszajelzés mellett találkoztam érdekes
és számomra fontos hozzászólással is. Ilyen volt egy tanár meglátása, aki arról
beszélt, hogy az erkölcs oktatását minden tanár minden egyes órán megteszi.
Mélységesen egyetértek! De ugyanígy erkölcstan a tanárok szünetben tanúsított
reakciója egy-egy helyzetre, és ide tartozik az is, hogyan „meccsezi le” a
konfliktushelyzeteket a tanár és a szülő. Itt pedig visszakanyarodtunk oda, ami
nyilvánvaló és elidegeníthetetlen: az erkölcsi értékeket elsősorban a család
közvetíti. Tankönyvvel, számonkéréssel, prédikációval nem lehet átadni.
Az is fontos, hogy a gyerekek az iskolában (is) kapjanak
lehetőséget és támogatást arra, hogy az emberi kapcsolatokban eligazodjanak.
Segíteni kell az egészséges felnőtt személyiséggé válásukat, a
felelősségvállalást, az önismeretet és a társas együttélést. Ehhez viszont
jobbnak látnám, ha nem egy új tantárgyat találnának ki az amúgy is túlterhelt
gyerekeknek és pedagógusoknak, hanem inkább az egész iskolarendszert kellene
átalakítani, hogy a 8-10 éves gyerekeknek jusson még játékidő és a 16-18
éveseknek se legyen napi 7-8-9 óra munkaidejük, ami után jönnek a különórák és
a házi feladatok.
Embert az emberhez közelíteni az együtt töltött minőségi
idővel és szeretettel lehet és ehhez nem növelni, hanem csökkenteni kellene az
óraszámot, valamint szabad kezet adni a tanároknak, hogy a lexikális agytöltés
helyett gondolkodásra és cselekvésre taníthassák a gyerekeket. Addig is amíg ez
az aranykori iskolarendszer eljön, megtesszük itthon, ami megtehető.
Csodina
Ezt az írást "páros írásként" itt találjátok!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése