2019. január 26., szombat

Egy punnyadt túrista kalandjai a téli Mátrában



Eredetileg teljesítménytúrázni indultunk, de bátorságpróba lett belőle.
Az út elején, amikor szembesültem a hó alól kikandikáló jéggel, megállapítottam, hogy ez egy bépluszos terep, de aztán ahol nagyobb volt a hó, ott már nem lógott ki a jég, meg a lóláb és nagyon jól lehetett haladni, főleg azért, mert most először túrabottal mentem. Anélkül ilyen terepviszonyoknál esélyem nem lett volna szintidőn belül teljesíteni a távot.
Meglepő módon Kékestetőig jól haladtam, a durva emelkedőn sem csökkent le az összegyűjtött félórás idő-előnyöm. Persze a csúcsra felvivő ösvényen gyakorlatban is kipróbálhattam az együttérzést, mostantól más szemmel nézem, amikor a kungfu panda felkecmereg a Jádepalotába.
Az emberekből tengernyi özönlött az erdőben, eleinte illatosak voltak a mellettem elhaladók, aztán a csúcs után egyre büdösebb lett mindenki, részben az előző hegymenettől, részben pedig a stressztől, de erről majd később.
 A többiek ruházatát elnézve én a tizenéves túranadrágomban, barátnőm fiától örökölt strapabíró dzsekiben, nóném lábszárvédőben és tarisznyával kimondottan a különc kategóriába tartoztam. Kedvencem és az abszolút kategóriagyőztes az a srác volt, aki baseball-sapkában, farmerdzsekiben és munkáskesztyűben előzött le valahol a második ellenőrző pont előtt.
Volt egy lány, akinek olyan volt a kapucnija, hogy űrhajósnak nézett ki és egy másik, akinek a nadrágja és a futócipője között kivillant a pucér bokája, ami ekkora hóban ránézésre is izgalmas. Volt két apuka is, akik a tizenéves-forma gyerekükkel túráztak és volt néhány idős ember is, így ebből a szempontból a magam korával középmezőny voltam.
Ennyi statisztika után azért elmesélem, hogyan sikerült a félórás előnyömet 10 percre leredukálni. A csúcs után már lehet haladni, mert ugyebár lefelé kell menni. Ez elvileg gyorsabb, kivéve amikor nem. Volt egy rész, ahol tipródtam, hogyan jussak le a sziklás és csúszós részen. Jött három profi futó, ebből kettő szépen leült és lecsúszott gatyaféken, a harmadik pedig gazellaként szökkent le. Na ez utóbbi nálam esélytelen volt, így maradt a gatyafék, ha már a nagyok is így csinálták. A tetthely aljában való nem túl kecses feltápászkodásomat szerencsére senki sem látta.
Aztán jött három olyan rész, ami lejtős volt és jeges, ezért vastag kötéllel biztosították a balesetmentes lejutást. Csakhogy itt torlódás volt, mindegyiknél várakozni kellett és persze csak lassan lehetett araszolni, amikor végre sorra kerültem. És aki azt hiszi, ezzel megvolt a neheze, jókorát téved. Mert voltak lejtős és jeges szakaszok kötél nélkül, meredek hegyoldal mentén, ahol egy félrecsúszás rossz esetben több méteres szintesést is jelenthet. Az egyik ilyennél megálltam és elengedtem vagy tíz embert és néztem, ki hogyan oldja meg a feladatot. Hatan hanyattestek közülük. Teli pelenkával indultam neki, sikerült megúsznom, ahogy a többit is. Itt már tudtam, hogy ez nekem bátorságpróba is, mert bevállalós vagyok, de itt bizony csak a kényszer vitt rá, hogy valahogy átjussak a lehetetlennek tűnő próbatételeken.
Mire az utolsó ellenőrzőponthoz értem (itt majdnem hanyatt estem, mert annyira örültem, hogy nem néztem a lábam elé), az előnyöm nagyjából eltűnt, így az utolsó szakaszon még hajráznom kellett, hogy biztosan meglegyen a szintidő. Itt már újra a párommal mentem, és együtt értünk célba, a hét órás szintidőt 10 perccel megelőzve.
És persze még nincs vége, mert a legnehezebb nem maga a túra, hanem amikor a célban az evés után megpróbál az ember felállni. Utána még el kell jutni a kocsihoz, hazafurikázni és kiszállni. Én közben többször is annyira kacagtam, hogy nem tudtam abbahagyni, mert úgy zsibbadt a lábam, hogy felemelni sem bírtam, csak csoszogtam, ami mondjuk a ház előtti lépcsőn való feljutáshoz nem kimondottan ideális.
Tételesen összegezve a mai napot: a kölcsönkapott túrabot és a vadonatúj túracipőm tökéletesen vizsgázott. Jövőre mindenképp komolyabban kell edzenem - ezt mondom már harmadik éve… Szerintetek fogok menni? (( (aki nem tudta volna, ez volt a hatodik, amikor végigmentem ezen a túrán))) Szóval menni fogok, ahogy tavaly a két, törésből gyógyulgató csuklóm sem volt akadály. De előtte légyszi szóljatok, hogy megbeszéltem magammal, hogy végre rendesen felkészülök!

Csodina
 




Ha kérdésed van,keress a csodina@gmail.com -on

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése